04 May 2011

Art Brussels 2011

Phoenix: Rise ! (Pontiac Firebird Trans-Am), Ron van der Ende, 2011, bas-relief in recuperatiehout, bij Galerie Ron Mandos.

Het was misschien wel het werk van Ron van der Ende dat mij het meest aansprak op deze 29ste editie van Art Brussels.
Ik was vooral gek van zijn Flagmans House uit 2009. Ik haalde mijn portemonnee al boven maar toen ik iemand de prijs hoorde vragen van dit werk (weliswaar een paar maatjes groter), heb ik het maar zo gelaten. 18.000 Euro voor wat recuperatiehout! Voor die prijs kan je een echte auto kopen. Zelfs Jan Hoet geeft nooit meer dan 5.000 Euro uit zegt hij in Reyers Laat. Maar kijken kost niets en ook dit jaar heb ik wel wat moois gezien. Dat de kwaliteit hoog ligt is geen toeval. Een internationaal slectiecommitee buigt zich over de aanvragen en weerhield dit jaar slechts 167 van de 441 galerijen. Toch zegt directeur Karen Renders in Babel van 28/4 dat er ook ronselwerk aan te pas komt. Met een schare medewerkers reist ze een jaar lang de wereld rond op zoek naar deelnemers. Interessant: In diezelfde uitzending van Babel komt ook Tuymans zijn zegje doen. Hij plaatst zich wat boven het fenomeen van de kunstbeurs, niet moeilijk als je werk vooral door grote musea wordt aangekocht. In ieder geval, ik heb genoten. Mijn persoonlijke favorieten zie je hieronder.




Cindy Wright bij Galerie Ron Mandos.Altijd knap.

Tina Gillen en Massimo Vitali bij Crown Gallery.

Katharina Grosse bij Conrads.




Rinus Van de Velde  en Marcel van Eeden bij Galerie Zink. Vooral Rinus Van de Velde zou ik zo meenemen.

Onbekend.






Léopold Rabus bij Aeroplastics.


Iris Van Dongen bij Galerie Diana Stigter.


Dawn Mellor bij Galerie Gabriel Rolt. Olieverf & stift. Echt wel een ontdekking.

Thomas Lerooy?


Gideon Kiefer en Peter De Meyer bij Geukens & de Vil.

Dorothee Golz bij Charim Ungar. Enkel vrouwelijke kunstenaars bij deze galerij.

Thomas Locher & Peter Zimmermann. Iedereen leek wel een werk van laatstgenoemde in de aanbieding te hebben. 

Adrian Ghenie bij Nolan Judin. Slechts 4.500 Euro voor dit onooglijk werkje. En het was toch wel al verkocht zeker.


Charlotte Beaudry bij ALICE Gallery/Aliceday.


Capitaine Lonchamps bij Nadja Vilenne.

Hannes Vanseveren bij Hoet Bekaert Gallery.

Wim Delvoy (voorgrond).

Robert Pruitt bij Air de Paris/Esther Schipper.

 Folkert De Jong. Altijd goed.

Enrique Marty bij Deweer Gallery.

Gilbert & George bij Baronian Francey.


Koen van den Broek bij Galerie Greta Meert.

 Ernest T. bij Galerie Gabrielle Maubrie.




Dirk Braeckman, Michael Borremans en Anne-Mie Van Kerkchoven bij Zeno X.

Onbekend.



Nick Andrews, Jan Vanriet en Fred Bervoets bij De Zwarte Panter.

Tony Oursler bij JGM. Galerie. Hartverwarmend.

Kati Heck bij Mario Mauroner. Eindelijk, ik dacht dat ze nooit ging komen.

Onbekend.

Onbekend.