26 January 2012

Kati Heck in Antwerpen

Multikultisause, 2011 , 230 x 305 cm, oil on canvas, wooden cup holders, glass, beer, wine

Leuk, deze referentie naar het wereldberoemde werk De Dans van Matisse.
De andere verwijzingen naar de kunstgeschiedenis waren wat minder duidelijk op deze expo van Kati Heck in Tim Van Laere Gallery. De pose van het zittend personage in Besuch des Amigo doet denken aan De Denker van Rodin en moeten we in Eure Opa´s Gulaschkanone De Grote Golf van Hokusai herkennen? Hoe dan ook: Kati Heck schildert lustig voort. Het blijft mooi hoe ze door "goed" en "slecht" schilderen af te wisselen in eenzelfde werk toch een attractief en boeiend schilderij weet af te leveren. En zo te zien weet ze wel leuke feestjes in te richten om aan het vereiste beeldmateriaal te geraken. Misschien is dat materiaal wel wat te intiem, ik voel me altijd een beetje een voyeur als ik naar haar werken kijk. De sfeer in de galerij was niet bijzonder, ik werd straal genegeerd terwijl klanten die er duidelijk poenerig uitzagen hartelijk ontvangen werden. Geef me dan maar Galerie Van De Weghe, daar had ik met de "bazin" nog een leuk praatje over het tentoongestelde werk van Hans Vandekerckhove.

La Danse, Henri Matisse, 1909, Oil on canvas, 259.7 cm × 390.1 cm